STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI I Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 34 W ZABRZU.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W PRZEDSZKOLU Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI
I Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
NR 34 W ZABRZU
Na podstawie:
Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 14 sierpnia 2023 r. Poz. 1606).
Wstęp
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Przedszkola
z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu (zwanego dalej Przedszkolem) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych – w tym standardów ochrony małoletnich, oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację krzywdzenia dzieci:
Rozdział II
Zapobieganie krzywdzeniu dzieci
Zobowiązania personelu
Dane osobowe i wizerunek dziecka
Korzystanie zinternetu
Zasady uwzględniania sytuacji dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
Rozdział III
Zasady i sposób udostępniania opiekunom i dzieciom standardów do zapoznania się
z nimi i ich stosowania
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
Rozdział V
Monitoring stosowania standardów ochrony małoletnich
Rozdział VI
Przepisy końcowe
Załączniki nr 1
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a personelem Przedszkola
z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
Zasady ogólne
Komunikacja z dziećmi
Zalecane zachowania personelu:
Niedozwolone zachowania personelu:
Działania z dziećmi
Zalecane zachowania personelu:
Niedozwolone zachowania personelu:
Kontakt fizyczny z dziećmi
Zalecane zachowania personelu:
Niedozwolone zachowania personelu:
Kontakty poza godzinami pracy
Zalecane zachowania personelu:
Niedozwolone zachowania personelu:
Bezpieczeństwo online
Zalecane zachowania personelu:
Niedozwolone zachowania personelu:
Odpowiedzialność
Załącznik nr 2
Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne
w Przedszkolu nr 34 z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu
CEL PROCEDURY:
POSTĘPOWANIE W SYTUACJI WYSTĄPIENIA ZACHOWANIA AGRESYWNEGO
U DZIECKA
DZIAŁANIA ZARADCZE PODEJMOWANE PRZEZ PRZEDSZKOLE W SYTUACJI WYSTĘPOWANIA ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH U DZIECKA
Wzór zgody rodziców:
Zabrze, dnia ………………..
Wyrażam zgodę na zastosowanie wobec mojego dziecka …..……………………………………
(imię i nazwisko dziecka)
Procedury postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu, w przypadku wystąpienia u dziecka zachowań agresywnych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwa jego samego lub innych osób.
………………………….…………………….
(podpisy obojga rodziców/prawnych opiekunów)
[1] Dorosły siedząc na krześle lub na podłodze mocno trzyma dziecko zwrócone do niego plecami, rękami przytrzymując ręce a nogami, nogi dziecka. Jeśli dziecko jest bardzo duże i przytrzymywanie w ten sposób jest niemożliwe, wówczas dopuszcza się położenie dziecka w pozycji na brzuchu, dorosły klęcząc przytrzymuje nogi a rękami trzyma ręce dziecka.
Załączniki nr 3
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi Przedszkola z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
Załącznik nr 4
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Przedszkola z oddziałami specjalnymi
i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
W każdym przypadku Przedszkole musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzeganiapodstawowych zasad ochrony dzieci (wzór)
...........................................................
miejsce i data
Ja, ................................................................... nr PESEL .................................................oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
..........................................................................
podpis
Załącznik nr 5
Zasady i procedury ochrony wizerunkudzieci Przedszkola z oddziałami specjalnymi
i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
Nasze wartości
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Przedszkola
W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy
z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla dzieci.
WZÓR ZGODY NA WYKORZYSTANIE WIZERUNKU DZIECKA
……………………………….……………………………….
imię i nazwisko dziecka
Oświadczam, iż wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody(niepotrzebne skreślić)na umieszczanie danych mojego dzieckaw postaci wizerunku zarejestrowanego na zdjęciach oraz filmachwykonanych przez pracowników placówki w celu jej promocji:
Proszę wpisać X w wybrane miejsca publikacji
Powyższa zgoda jest dobrowolna i w każdej chwili może zostać odwołana w formie pisemnej.
……………………………………………………….. ……………………………………………………..
data, podpis matki / opiekuna prawnego dziecka data, podpis ojca / opiekuna prawnego dziecka
Administratorem danych osobowych jest Przedszkole z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu, przy ul. Brysza 4, REGON: 241770493, NIP:648 2740677, tel/fax: 32 271 278, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
We wszelkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora można uzyskać informację, kontaktując się z Inspektorem Ochrony Danych, przesyłając informację na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.lub listownie i osobiście pod adresem siedziby Administratora. Dane są przetwarzane na podstawie: art. 6 ust. 1 litera a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), czyli na podstawie dobrowolnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w ściśle określonym celu, wskazanym poniżej. Dane są przetwarzane w celu promocji Administratora i będą przechowywane do momentu wycofania zgody przez osobę, której dane dotyczą. Dostęp do danych będą miały osoby pracujące
i współpracujące z Administratorem danych w zakresie realizacji zadań statutowych i ustawowych Administratora. Administrator danych nie przekazuje danych poza teren Polski/ UE/ Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem ponadnarodowego charakteru przepływu danych w ramach serwisów społecznościowych z zastosowaniem stosowanych przez właścicieli portalispołecznościowych klauzul umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską i decyzji Komisji Europejskiej stwierdzających odpowiedni stopień ochrony danych w odniesieniu do określonych krajów. Informujemy, że przysługują Państwu następujące prawa dotyczące danych osobowych: dostępu do danych osobowych, sprostowania lub uzupełniania danych osobowych, ograniczenia przetwarzania danych, usunięcia danych, przeniesienia danych osobowych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego – ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa. W celu realizacji praw prosimy o złożenie wniosku w formie pisemnej. Administrator czuje się w obowiązku poinformować Państwa, że
w przypadku treści publikowanych na portalach społecznościowych nie może zapewnić Państwu
w tych miejscach publikacji przysługujących Państwu wszystkich praw dotyczących danych osobowych, w szczególności usunięcia danych i prawa do zapomnienia w związku z polityką prywatności firm zarządzających portalami społecznościowymi. Dane nie będą przetwarzane
w sposób zautomatyzowany w tym również profilowane.
Załącznik nr 6
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
w Przedszkolu z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
Załącznik nr 7
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka
Krzywdzenie dziecka ze strony personelu Przedszkola
Krzywdzenie dziecka w środowisku domowym
Krzywdzenie dziecka przez inne osoby trzecie
Załącznik nr 8 KARTA INTERWENCJI – ROK SZKOLNY………………..……NUMER……………………
1. Imię i nazwisko dziecka, wiek dziecka, grupa przedszkolna |
||||
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|||
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
|||
4. Opis działań podjętych w sprawie dziecka |
Data |
Działanie |
||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
5. Spotkania z opiekunami dziecka |
Data |
Działanie |
||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
· zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, · wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, · inny rodzaj interwencji. Jaki?
|
|||
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji |
|
|
|
|
8. Wyniki interwencji, np.: · działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Przedszkole uzyskało informacje o wynikach; · działaniaPrzedszkola; · działania rodziców; · inne. |
Data |
Działanie |
||
|
|
|||
|
|
|||
9. Dodatkowe informacje: |
||||
Dane osoby wypełniającej kartę – imię i nazwisko, stanowisko:…………………………………………………………………………………….
REJESTR INTERWENCJI W ROKU SZKOLNYM…………..……………..
LP (NR KARTY INTERWENCJI) |
DATA WPŁYWU |
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA |
GRUPA PRZEDSZKOLNA |
UWAGI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr9
Ankieta monitorująca stan realizacji standardów ochrony małoletnich przez pracowników Przedszkola z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu
|
TAK |
NIE |
|
1. Czy znasz treść dokumentacji dotyczącej standardów ochrony małoletnich obowiązującej w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu? |
|
|
|
2. Czy potrafisz rozpoznawać objawy krzywdzenia dzieci? |
|
|
|
3. Czy wiesz, jak reagować na objawy krzywdzenia dzieci? |
|
|
|
4. Czy zdarzyło ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w standardach ochrony małoletnich obowiązujących w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu przez innego pracownika? |
|
|
|
5. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? |
|
||
6. Jeśli zaobserwowałeś naruszenie zasad zawartych |
|
||
7. Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/sugestie dotyczące standardów ochrony
|
|
..………………….……………………………………..
(podpis – imię i nazwisko osoby wypełniającej ankietę)