STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI I Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 34 W ZABRZU.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W PRZEDSZKOLU Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI

I Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

NR 34 W ZABRZU

 

Na podstawie:

Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 14 sierpnia 2023 r. Poz. 1606).

 

Wstęp

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Przedszkola
z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu (zwanego dalej Przedszkolem) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych – w tym standardów ochrony małoletnich, oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów

 

  • 1
  1. Personel Przedszkolato wszyscy pracownicy, zarówno pedagogiczni,
    jak i niepedagogiczni, stażyści, wolontariusze i praktykanci.
  2. PracownikiemPrzedszkola jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  3. Dzieckiem jest każde dziecko uczęszczające do Przedszkola.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
    W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobęlub zagrożenie dobra dziecka,
    w tym jego zaniedbywanie.

Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację krzywdzenia dzieci:

  • przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
  • inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
  • zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  1. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu na terenie placówki.
  2. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnichto wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów ochrony małoletnich w Przedszkolu.
  3. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

 

 

 

Rozdział II

Zapobieganie krzywdzeniu dzieci

 

  • 2

Zobowiązania personelu

  1. Personel Przedszkola posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca szczególną uwagę na objawy krzywdzenia dzieci.
  2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka, zwracając uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka w środowisku rodzinnym oraz innym otoczeniu dziecka (poza środowiskiem rodzinnymi poza Przedszkolem) pracownicy pedagogiczni Przedszkola podejmują rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat oferty wsparcia w dostępnych instytucjach oraz motywują ich do szukania dla siebie wskazanych form pomocy.
  4. Personel zna i stosujezasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi
    a personelem Przedszkola (patrz: załącznik nr 1) i wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi ustalone w Przedszkolu (patrz: załącznik nr 3).
  5. Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu (patrz: załącznik nr 4).

 

  • 3

Dane osobowe i wizerunek dziecka

  1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Zasady i procedury ochrony wizerunku dzieci stanowią załącznik nr 5do niniejszych standardów ochrony małoletnich.

 

  • 4

Korzystanie zinternetu

  1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju – w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetstanowią załącznik nr 6 do niniejszych standardów ochrony małoletnich.
  3. Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest:
    1. pod nadzorem pracownika pedagogicznego na zajęciach, w ciągu całego dnia pobytu w Przedszkolu.
    2. za pomocą sieci wifi placówki.
  4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika pedagogicznego, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
  5. Wychowawca przeprowadza z dziećmi zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania
    z internetu przynajmniej raz w roku szkolnym.

 

  • 5

Zasady uwzględniania sytuacji dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

  1. Dzieci z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi wymagają zwykle więcej troski w stosunku do pozostałych podopiecznych. Od personelu oczekuje się w takich przypadkach szczególnej wrażliwości.
  2. Dziecko z niepełnosprawnością lub posiadające specjalne potrzeby rozwojowe, może łatwiej niż inne dzieci stać się ofiarą przemocy. Z tego powodu szczególnie ważne jest zwracanie uwagi na niepokojące komunikaty, cierpliwe wysłuchanie dziecka przez personel, tym bardziej, że może ono mieć trudności w wyrażaniu swoich myśli i uczuć
    w obawie przed niewłaściwym zrozumieniem lub zlekceważeniem.
  3. Jeżeli zachodzi potrzeba pomocy dziecku z niepełnosprawnością w czynnościach osobistych, personel winien mu udzielać pomocy z pełnym zrozumieniem problemu oraz za zgodą opiekunów. Przy udzielaniu takiej pomocy członek personelu ma obowiązek kierować się należytym szacunkiem i dyskrecją.
  4. Personel nie może wyręczać w czynnościach osobistych dziecka z niepełnosprawnością, które jest w stanie wykonać je samodzielnie.
  5. Zasady reagowania personelu Przedszkola w sytuacji wystąpienia zachowań agresywnych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań zagrażających występujących ze strony wychowanka w przebiegu agresji i/lub autoagresji określono w procedurze postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne, która stanowi załącznik nr 2.

 

Rozdział III

Zasady i sposób udostępniania opiekunom i dzieciom standardów do zapoznania się
z nimi i ich stosowania

 

  • 6
  1. Obowiązujące w Przedszkolu standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej zamieszczane są na stronie internetowej Przedszkola oraz do wglądu przy głównej tablicy w szatni, jako ważny dokument obowiązujący w Przedszkolu.
  2. Dokument ten omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami dzieci w każdym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym
    z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
  3. Obowiązkiem opiekunów jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami oraz procedurami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, jak również zapoznanie z nimi własnych dzieci.

 

  • 7
  1. Nauczyciele, w szczególności wychowawcy na zajęciach mają obowiązek zapoznania dzieci ze standardami ochrony małoletnich oraz omówienia ich w taki sposób, aby mogły go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
  2. Standardy ochrony małoletnich w wersji skróconej dla dzieci zamieszczane są na stronie internetowej przedszkola oraz do wglądu przy głównej tablicy w szatni Przedszkola.
  3. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla dzieci.

 

 

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

 

  • 8
  1. W przypadku podjęcia przez przedstawiciela personelu Przedszkola, podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek natychmiastowego sporządzenia notatki i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi.
  2. Dyrektor podejmuje decyzję o rodzaju podjętej interwencji zgodnie z ustalonymi zasadami i procedurami stanowiącymi załącznik nr 7 do niniejszych standardów ochrony małoletnich.

 

  • 9
  1. Dyrektor Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Pedagog/psycholog na polecenie dyrektora sporządza opis sytuacji przedszkolnej
    i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą
    i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
  • podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
    w tym ewentualne zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
  • wsparcia, jakie Przedszkole zaoferuje dziecku;
  • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

  • 10
  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (w szczególności dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu)dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor/wicedyrektor Przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie informacji o sytuacji dziecka uzyskanych przez członków zespołu.
  3. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia
    w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

  • 11
  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom
    z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku Przedszkola zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji.
  3. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym –dyrektor Przedszkola może złożyć zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

 

  • 12
  1. Z przebiegu każdej interwencji wyznaczona przez dyrektora osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich sporządza kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 8. Do karty interwencji dołącza się inną ważną dokumentację, jak np. plany pomocy, notatki z obserwacji dziecka, czy z prowadzonych rozmów.
  2. Wyznaczona przez dyrektora osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich prowadzi rejestr wszystkich interwencji w danym roku szkolnym.Karty i rejestr interwencji znajdują się do wglądu w kancelarii dyrektora.
  3. Wszystkie osoby, które podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom, w ramach działań interwencyjnych.

 

  • 13
  1. Właściwymi formami komunikacji pracowników Przedszkola z opiekunami, odnośnie bieżących spraw dzieci są: kontakt bezpośredni, kontakt telefoniczny za pośrednictwem numeru Przedszkola (032 271 27 81) oraz zeszyt korespondencji.
  2. Właściwymi formami komunikacji pracowników Przedszkola z opiekunami w sprawachdotyczących podejrzenia krzywdzenia dziecka jest kontakt bezpośredni.

 

 

 


Rozdział V

Monitoring stosowania standardów ochrony małoletnich

 

  • 14
  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Przedszkola do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor Przedszkola. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
  2. Dyrektor Przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu.
  3. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów ochrony małoletnich i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian wstandardach ochrony małoletnich.
  4. Osoba, o której mowa, przeprowadza wśród pracowników placówki, nie rzadziej niż raz na 24 m-ce, ankietę monitorującą stan realizacji standardów ochrony małoletnich. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 9 do niniejszych standardów ochrony małoletnich.
  5. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmianyoraz wskazywać naruszenia standardów ochrony małoletnich w Przedszkolu.
  6. Osoba, o której mowa, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki imiennych ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Przedszkola.
  7. Dyrektor Przedszkola, w razie stwierdzenia takiej potrzeby,wprowadza do standardów ochrony małoletnich niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Przedszkola, dzieciom
    i ich opiekunom nowe brzmienie standardów ochrony małoletnich.

 

Rozdział VI

Przepisy końcowe

 

  • 15
  1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu Przedszkola, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej
    i wywieszenie w widocznym miejscu, w Przedszkolu, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

 

Załączniki nr 1

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a personelem Przedszkola
z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

  • 1

Zasady ogólne

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Przedszkola oraz swoich kompetencji.
  4. Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
    i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec dzieci.
  5. Personel działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
  6. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, zarówno pedagogicznych, jaki niepedagogicznych, stażystów, wolontariuszy
    i praktykantów.
  • 2

Komunikacja z dziećmi

Zalecane zachowania personelu:

  1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać cierpliwość i szacunek.
  2. Należy słuchać uważnie dzieci,udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Podejmując ważne decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  4. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
  5. Jeśli pojawi się konieczność przeprowadzeniaz dzieckiem ważnej rozmowy na osobności, należy w miarę możliwości uzgodnić warunki tej rozmowy z wychowawcą. Jeżeli sytuacja tego wymaga możesz poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  6. W razie potrzeby zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub innej osobie
    i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Niedozwolone zachowania personelu:

  1. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  2. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  3. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby, ośmieszanie).
  4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Należy unikać wymieniania uwag
    o dzieciach w ich obecności.
  • 3

Działania z dziećmi

Zalecane zachowania personelu:

  1. Szanuj dziecko bez względu na jego płeć, poczucie tożsamości płciowej, sprawność/ niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd
    i upodobania.
  2. Staraj się angażować dziecko we wszystkie proponowane w Przedszkolu aktywności, jednak dostosuj swoje wymagania do potrzeb i możliwości dziecka, w szczególności dziecka z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Niedozwolone zachowania personelu:

  1. Należy unikać faworyzowania dzieci.
  2. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji „romantycznych” lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  3. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  4. Nie wolno w obecności dzieci używać wyrobów tytoniowych, alkoholu, ani nielegalnych substancji, jak również proponować ich dzieciom.
  5. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani kosztownych prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń
    o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  6. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez osobę
    z personelu lub osobą z personelu przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
  • 4

Kontakt fizyczny z dziećmi

Zalecane zachowania personelu:

  1. Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowany i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, jego potrzeby rozwojowe, płeć, kontekst kulturowy
    i sytuacyjny.
  2. Zawsze kieruj się profesjonalnym osądem, „zdrowym rozsądkiem”, jednocześnie słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, ponieważ nie można wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego kontaktu fizycznego. Należy mieć na uwadze, że zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
  3. Przykładem akceptowanego kontaktu fizycznego, w szczególności wobec dzieci
    z deficytami rozwojowymi, może być masaż wykorzystywany w terapii (np. szczotkowanie, ugniatanie, dociskanie).
  4. Jeśli konieczne jest pocieszenie dziecka w formie przytulenia, brania na kolana, wcześniej należy spytaćdziecko o zgodę.
  5. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań, zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach każdy rodzaj kontaktu fizycznego
    z dzieckiem może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
  6. Należy zachowywać szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
    i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
  8. Zasady reagowania personelu Przedszkola w sytuacji wystąpienia zachowań agresywnych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań zagrażających występujących ze strony wychowanka w przebiegu agresji i/lub autoagresji określono w procedurze postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne, która stanowi załącznik nr 2.

Niedozwolone zachowania personelu:

  1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  2. Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który jest lub może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Nie należy angażować dziecka w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki czy brutalne zabawy fizyczne. Wyjątek stanowią uzasadnione działania terapeutyczne realizowane przez pracowników pedagogicznych.
  4. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  5. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąpić zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami(załącznik nr 7).
  • 5

Kontakty poza godzinami pracy

Zalecane zachowania personelu:

  1. Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  2. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy (np. „Noc
    w przedszkolu”, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą zapoznać się z planowanymi działaniami i wyrazić na nie zgodę.

Niedozwolone zachowania personelu:

  1. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  2. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec osoby z personelu) wymaga zachowania poufności informacji dotyczących spraw innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
  • 6

Bezpieczeństwo online

Zalecane zachowania personelu:

  1. Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań
    w internecie. Dotyczy to między innymi „lajkowania” określonych stron, korzystania
    z aplikacji, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych
    i ustawień prywatności kont, z których korzystasz.
  2. W trakcie zajęć edukacyjnych osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone.

Niedozwolone zachowania personelu:

  1. Nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez wysyłanie bądź przyjmowanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  • 7

Odpowiedzialność

  1. Znajomość i zaakceptowanie obowiązujących zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a personelem Przedszkola nr 34 w Zabrzu jest potwierdzone podpisaniem oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich.
  2. Złamanie powyższych zasad jest podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej lub karnej 

 

Załącznik nr 2

Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne
w Przedszkolu nr 34 z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu

 

CEL PROCEDURY:

  • Ustalenie zasad reagowania personelu Przedszkola w sytuacji wystąpienia zachowań agresywnych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań zagrażających występujących ze strony wychowanka w przebiegu agresji i/lub autoagresji.
  • Usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych Przedszkola
    w sytuacjach trudnych.
  • Zapobieganie powtarzaniu i utrwalaniu się zachowań niepożądanych.
  • Wypracowanie metod współpracy ze środowiskiem rodzinnym.

 

POSTĘPOWANIE W SYTUACJI WYSTĄPIENIA ZACHOWANIA AGRESYWNEGO
U DZIECKA

  1. Każdy pracownik Przedszkola zobowiązany jest do natychmiastowego przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanka. Przeciwstawienie się polega na użyciu komunikatu „stop” z zastosowaniem stanowczego, surowego, spokojnego tonu głosu, bez fizycznego powstrzymywania.
  2. Kolejnym krokiem jest podjęcie działań interwencyjnych wobec agresywnego dziecka – podejmuje je wyłącznie pracownik pedagogiczny, najkorzystniej, jeśli jest to wychowawca dziecka.
  3. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka nie wolno: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba.
  4. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa i opieki pozostałym wychowankom, a także sobie. W takiej sytuacji pracownik pedagogicznyprosi o pomoc innego pracownika Przedszkola i ustala, kto będzie sprawował opiekę nad grupą,dzieckiem wykazującym agresywne zachowania oraz w razie potrzeby zapewnia pomoc i wsparcie osobie poszkodowanej.
  5. Pracownik pedagogiczny podejmuje próbę wyciszenia wychowanka przejawiającego zachowanie agresywne, metodami nieinwazyjnymi, głównie poprzez odosobnienie dziecka, spokojną rozmowę, odwrócenie jego uwagi od trudnej sytuacji.
  6. Jeśli jest to konieczne nauczyciel wyprowadza agresywne dziecko z sali lub ogrodu, jednocześnie zapewnia pozostałym dzieciom opiekę. W sytuacji braku możliwości odizolowania dziecka agresywnego, dopuszcza się wyprowadzenie pozostałych dzieci
    z sali, pod opieką osoby z kadry pedagogicznej lub pomocy nauczyciela.
  7. W wypadku wystąpienia zachowania zagrażającego bezpieczeństwu albo zdrowiu dziecka lub innych osób z jego strony (np. okaleczenia samego siebie lub innych osób), nauczyciel może przytrzymywać dziecko, aż do jego wyciszenia.[1]
  8. Po wyciszeniu się dziecka wychowawca przeprowadza z nim rozmowę (na miarę możliwości rozwojowych dziecka) i stara się wyjaśnić dziecku przebiegzdarzenia (w tym również jego przyczyny i skutki), odwołujesię do norm zachowania, oraz ustalakonsekwencje.
  9. Wychowawca w dogodnym momencie przeprowadza również analogiczną rozmowę
    z grupą dzieci, które uczestniczyły w wydarzeniu.
  10. Nauczyciel wychowawca zawiadamia o zdarzeniu dyrektora, sporządza notatkę ze zdarzenia. Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza wychowanek, informuje o zdarzeniu dyrektora i wychowawcę, sporządza notatkę ze zdarzenia.
  11. Rodzice powinni zostać powiadomieni o wydarzeniu w tym samym dniu oraz potwierdzić to swoim podpisem na sporządzonej notatce (np. podczas odbioru dziecka
    z Przedszkola).
  12. Jeżeli wybuch agresji powtarza się kolejny razw ciągu dnia i/lub gdy przez dłuższy czas utrzymuje się znacznie nasilone pobudzenie emocjonalne/fizyczne dziecka konieczne jest natychmiastowe poinformowanie rodziców o zachowaniu dziecka i poproszenie
    o niezwłoczne zabranie dziecka z Przedszkola.
  13. Po pierwszym przypadku wystąpienia u wychowanka zachowania zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu jego lub innych osób, rodzic/opiekun prawny podpisuje zgodę na przytrzymywanie dziecka (patrz: wzór zgody załączonydo niniejszej procedury). Brak takiej zgody jest podstawą do wzywania Pogotowia Ratunkowego w przypadku pojawienia się zachowań agresywnych u dziecka.
  14. W przypadku utrzymywania się zachowań agresywnych dziecka a jednocześnie przy braku współpracy ze strony rodziców, Przedszkole kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną i/lub do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu.

 

DZIAŁANIA ZARADCZE PODEJMOWANE PRZEZ PRZEDSZKOLE W SYTUACJI WYSTĘPOWANIA ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH U DZIECKA

  1. Nauczyciel wychowawcaprzy współpracy z psychologiem/pedagogiem przedszkolnym, jak również dyrektorem Przedszkola podejmują działania zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązania problemów dziecka.
  2. Zachowanie dziecka w Przedszkolu jest obserwowane i analizowane.
  3. W toku bieżącej pracy wychowawca podejmuje działania mające na celu eliminację trudności i rozwiązanie problemów dziecka.
  4. Nauczyciel wraz z psychologiem/pedagogiem przedszkolnym podejmują ścisłąwspółpracę z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
  5. Nauczyciel zachęca rodziców/prawnych opiekunów do stosowania wypracowanych wspólnie metod wychowawczych w domu rodzinnym. Na bieżąco wspomaga rodziców
    w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji
    o instytucjach wspomagających rodzinę.
  6. Na podstawie poczynionych obserwacji i rozmów z rodzicami zostaje postawiona wstępna diagnoza przyczyn powtarzających się zachowań agresywnych.
  7. Wychowawca zgłasza dyrektorowi potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  8. Dyrektor organizuje odpowiednie dla dziecka formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a nauczyciele wraz ze specjalistami opracowują indywidualny program wspierający dziecko.
  9. Podczas rozmowy indywidualnej rodzice/prawni opiekunowie zostają poinformowani
    o podjętych działaniach, ukierunkowanych na eliminację niepożądanych zachowań dziecka, jak również o oczekiwaniach dotyczących zakresu ich współpracy
    z Przedszkolem.
  10. W przypadku utrzymywania się ataków agresji ze strony dziecka, wychowawca zobowiązuje rodziców do przeprowadzenia specjalistycznych diagnoz konsultacyjnych,
    w tym psychologicznej, psychiatrycznej i neurologicznej.
  11. Rodzic jest zobowiązany do wypełniania zaleceń wynikających z diagnoz specjalistycznych oraz regularnego przyjmowania przez dziecko leków, jeżeli takie zostały zalecone.

 

 

 

 

 

 

 

Wzór zgody rodziców:

 

Zabrze, dnia ………………..

 

Wyrażam zgodę na zastosowanie wobec mojego dziecka …..……………………………………

(imię i nazwisko dziecka)

Procedury postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu, w przypadku wystąpienia u dziecka zachowań agresywnych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwa jego samego lub innych osób.

 

………………………….…………………….

(podpisy obojga rodziców/prawnych opiekunów)

[1] Dorosły siedząc na krześle lub na podłodze mocno trzyma dziecko zwrócone do niego plecami, rękami przytrzymując ręce a nogami, nogi dziecka. Jeśli dziecko jest bardzo duże i przytrzymywanie w ten sposób jest niemożliwe, wówczas dopuszcza się położenie dziecka w pozycji na brzuchu, dorosły klęcząc przytrzymuje nogi a rękami trzyma ręce dziecka.

 

Załączniki nr 3

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi Przedszkola z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

  1. Personel Przedszkola nr 34 w Zabrzu dba o prawidłowe i bezpieczne relacje osobowe między dziećmi poprzez obserwowanie i korygowanie ich zachowań – wspieranie zachowań oczekiwanych i wygaszanie zachowań niedozwolonych.
  2. Pracownicy pedagogiczni, zgodnie z podstawą programową Przedszkola, organizują warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń dzieci w obszarze ich emocjonalnego
    i społecznego rozwoju. Wzmacniają zarówno poczucie indywidualności dziecka, jak
    i potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Przygotowują do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi wykorzystując zarówno sytuacje naturalne pojawiające się w przedszkolu, jak i sytuacje zadaniowe z uwzględnieniem możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci – w tym, w szczególności dzieci
    z niepełnosprawnością. Kreują sytuacje prowadzące do poznania przez dzieci wartości i norm społecznych z wykorzystaniem Treningu Umiejętności Społecznych i zabaw integracyjnych.
  3. W zakresie relacji dziecko-dziecko personel Przedszkola kształtuje w szczególności:
  • Postawę otwartości na kontakt z innymi dziećmi.
  • Postawę odpowiedzialności za siebie i inne dzieci.
  • Postawy szacunku i życzliwości wobec innych dzieci.
  • Umiejętność komunikowania się z innymi dziećmi za pomocą słów, gestów i innych form niewerbalnych.
  • Dostrzeganie potrzeb innych dzieci i reagowanie z empatią i zrozumieniem na ich potrzeby.
  • Świadomość i poszanowanie odmienności poglądów i gustów innych dzieci.
  • Poczucie przynależności do grupy, wraz z poszanowaniem i respektowaniem zasad grupy.
  • Umiejętności tworzenia, przyjmowania i respektowania zasad zabaw i innych aktywności podejmowanych z innymi dziećmi.
  • Umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach, w tym trudnych dla dzieci, jak np.: konstruktywne rozwiązywanie konfliktu, proszenie, przepraszanie, dzielenie się, ustępowanie, czekanie na swoją kolej, radzenie sobie z porażką.

 

  1. Za zachowania niedozwolone uznaje się:
  • Bunt, nieposłuszeństwo, nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i w przedszkolu.
  • Unikanie sytuacji trudnych i niewygodnych (jak np. wspólne sprzątanie).
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
  • Przemoc fizyczną – np.: popychanie, bicie, niszczenie wytworów pracy innych dzieci lub ich własności, kopanie, szturchanie, plucie, szczypanie, gryzienie, podkładanie nóg, ciągnięcie za włosy, inne zadawanie bólu.
  • Wykorzystywanie przewagi fizycznej wobec słabszych i bezbronnych.
  • Przemoc psychiczną – np.: stosowanie gróźb, wyzywanie, krzyczenie na innych, ciągłe ocenianie, skarżenie, obmawianie, obrażanie, szydzenie, przedrzeźnianie, wyśmiewanie się, np. ze względu na warunki bytowe, materialne, pochodzenie, kolor skóry, niepełnosprawność itp.
  • Dominowanie i tyranizowanie innych.
  • Realizowanie swoich potrzeb bez uwzględniania potrzeb innych.
  • Wykorzystywanie i manipulowanie innymi dziećmi w celu osiągnięcia własnych korzyści.
  • Celowe odseparowywanie innych dzieci od kolegi, koleżanki.
  • Nieokazywanie współczucia dręczonym.
  • Porywczość, impulsywność i uleganie frustracji.
  • Hałasowanie, przeszkadzanie innym dzieciom.
  • Zawłaszczanie sobie przedmiotów nienależących do danego dziecka.

 

  1. W przypadku wystąpienia ze strony dziecka zachowania zagrażającego bezpieczeństwu albo zdrowiu innego dziecka stosuje się odpowiednio procedurę postępowania
    z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne, która stanowi załącznik nr 2.

 

Załącznik nr 4

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Przedszkola z oddziałami specjalnymi
i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

 

  1. Poznać dane kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej ocenić jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Przedszkole, takich jak standardy ochrony małoletnich i szacunek dla ich godności. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci, placówka musi żądać dokumentów dotyczących:
  2. wykształcenia,
  3. kwalifikacji zawodowych,
  4. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku Przedszkole musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:

  1. imię (imiona) i nazwisko,
  2. datę urodzenia,
  3. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Poprosić kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Przedszkole może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
  5. Pobrać dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:

  1. imię i nazwisko,
  2. data urodzenia,
  3. pesel,
  4. nazwisko rodowe,
  5. imię ojca,
  6. imię matki.

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

  1. Pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego
    o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
    o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  2. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  3. Pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  4. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia,
    w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych
    z wychowaniem, edukacją lub z opieką nad nimi.
  5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu
    o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

 

 

 

 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzeganiapodstawowych zasad ochrony dzieci (wzór)

 

...........................................................

miejsce i data

 

Ja, ................................................................... nr PESEL .................................................oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi

w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

..........................................................................

podpis

 

 

Załącznik nr 5

Zasady i procedury ochrony wizerunkudzieci Przedszkola z oddziałami specjalnymi
i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

Nasze wartości

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców
    i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności
    i reprezentujące różne grupy etniczne.
  3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka (wzór zgody załączony jest do niniejszego dokumentu) jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci
    i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

 

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
  2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online.
  3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
    i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
  5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
    w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  1. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu
    z instytucji.
  2. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Przedszkola

W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.
  2. Przedszkole stara się minimalizować wykorzystywanie wizerunku dzieci. W związku
    z tym zdjęcia lub nagrania wykonywane są przez pracowników pedagogicznych,
    w szczególności wychowawców, w czasie wybranych uroczystości, w których nie uczestniczą opiekunowie dzieci (jak np. bal przebierańców).
  3. Dopuszczalne jest rejestrowanie zdjęć i nagrań z uroczystości i ważnych wydarzeń przedszkolnych za pomocą prywatnych telefonów komórkowych będących własnością pracowników pedagogicznych, w szczególności wychowawców.
  4. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
  • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
    z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
  1. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

  1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane
    w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
  3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online należy sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

 

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
  • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
  • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób
    i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
  • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
  1. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  2. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się
    w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  3. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja Przedszkola może podjąć decyzję
    o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.

 

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy
z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

 

Przechowywanie zdjęć i nagrań

Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla dzieci.

  1. Wszystkie zdjęcia i filmy z prywatnych nośników usuwane są w ciągu 30 dni
    i przenoszone na nośniki będące własnością Przedszkola i przeznaczone do przechowywania. Nośniki te zabezpieczone będą hasłem i przechowywane w szafce zamykanej na klucz.

 

 

 

WZÓR ZGODY NA WYKORZYSTANIE WIZERUNKU DZIECKA

 

 

……………………………….……………………………….

imię i nazwisko dziecka

 

Oświadczam, iż wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody(niepotrzebne skreślić)na umieszczanie danych mojego dzieckaw postaci wizerunku zarejestrowanego na zdjęciach oraz filmachwykonanych przez pracowników placówki w celu jej promocji:

 

Proszę wpisać X w wybrane miejsca publikacji

 

  • na stronie internetowej Przedszkola
  • w kronice pamiątkowej Przedszkola
  • natablo na terenie Przedszkola
  • na tablicach na terenie Przedszkola
  • w publikacjach poświęconych historii Przedszkola
  • nafanpage'u na Facebook'u oraz innych portalach społecznościowych

 

Powyższa zgoda jest dobrowolna i w każdej chwili może zostać odwołana w formie pisemnej.

 

………………………………………………………..           ……………………………………………………..

data, podpis matki / opiekuna prawnego dziecka           data, podpis ojca / opiekuna prawnego dziecka

 

 

 

Administratorem danych osobowych jest Przedszkole z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu, przy ul. Brysza 4, REGON: 241770493, NIP:648 2740677, tel/fax: 32 271 278, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

We wszelkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora można uzyskać informację, kontaktując się z Inspektorem Ochrony Danych, przesyłając informację na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.lub listownie i osobiście pod adresem siedziby Administratora. Dane są przetwarzane na podstawie: art. 6 ust. 1 litera a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), czyli na podstawie dobrowolnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w ściśle określonym celu, wskazanym poniżej. Dane są przetwarzane w celu promocji Administratora i będą przechowywane do momentu wycofania zgody przez osobę, której dane dotyczą. Dostęp do danych będą miały osoby pracujące
i współpracujące z Administratorem danych w zakresie realizacji zadań statutowych i ustawowych Administratora. Administrator danych nie przekazuje danych poza teren Polski/ UE/ Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem ponadnarodowego charakteru przepływu danych w ramach serwisów społecznościowych z zastosowaniem stosowanych przez właścicieli portalispołecznościowych klauzul umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską i decyzji Komisji Europejskiej stwierdzających odpowiedni stopień ochrony danych w odniesieniu do określonych krajów. Informujemy, że przysługują Państwu następujące prawa dotyczące danych osobowych: dostępu do danych osobowych, sprostowania lub uzupełniania danych osobowych, ograniczenia przetwarzania danych, usunięcia danych, przeniesienia danych osobowych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego – ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa. W celu realizacji praw prosimy o złożenie wniosku w formie pisemnej. Administrator czuje się w obowiązku poinformować Państwa, że
w przypadku treści publikowanych na portalach społecznościowych nie może zapewnić Państwu
w tych miejscach publikacji przysługujących Państwu wszystkich praw dotyczących danych osobowych, w szczególności usunięcia danych i prawa do zapomnienia w związku z polityką prywatności firm zarządzających portalami społecznościowymi. Dane nie będą przetwarzane
w sposób zautomatyzowany w tym również profilowane.

 

Załącznik nr 6

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
w Przedszkolu z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

 

  1. Infrastruktura sieciowa Przedszkola umożliwia dostęp do internetu personelowi.
  2. Dzieci mają możliwość korzystania z internetu w czasie zajęć, w ciągu całego dnia pobytu w przedszkolu, wyłącznie w obecności pracownika pedagogicznego.
  3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika pedagogicznego, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
  4. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Przedszkola bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  5. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
  6. Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo sieci w Przedszkolu.
    Do obowiązków tej osoby należą:
  7. Zabezpieczenie sieci internetowej Przedszkola przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
  8. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
  9. Sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał
    z komputera w czasie ich wprowadzenia.
  10. Wychowawcy przeprowadzają z dziećmi zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania
    z internetu przynajmniej raz w roku szkolnym.

 

Załącznik nr 7

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka

 

  • 1
  1. W przypadku stwierdzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 997 (policja), 999 (pogotowie) lub 112. Poinformowania służb dokonuje osoba, która pierwsza powzięła informację o zagrożeniu.
  2. Powyższa interwencja dotyczy wszystkich środowisk, w których przebywa dziecko.

 

  • 2
  1. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra dziecka,
    w tym jego zaniedbywanie.
  2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację krzywdzenia dzieci:
  • Przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem).
  • Inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie.
  • Zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  1. Personel zwraca uwagę na objawy krzywdzenia dzieci zarówno w trakcie ich pobytu
    w Przedszkolu, jak również w ich środowisku domowym oraz w innym otoczeniu.

 

  • 3
  1. W przypadku podjęcia przez przedstawiciela personelu Przedszkola, podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek natychmiastowego sporządzenia notatki i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi.
  2. Interwencja prowadzona lub nadzorowana jest przez dyrektora Przedszkola, który może wyznaczyć do tego zadania inną osobę.
  3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrektora Przedszkola.
  4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora, wówczas działania podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie.

 

  • 4
  1. Z przebiegu każdej interwencji wyznaczona przez dyrektora osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnichsporządza kartę interwencji, której wzór stanowizałącznik nr 8.Do karty interwencji dołącza się w razie potrzeby inną ważną dokumentację, jak np. plany pomocy, notatki z obserwacji dziecka, czy z prowadzonych rozmów.
  2. Wyznaczona przez dyrektora osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich prowadzi rejestr wszystkich interwencji w danym roku szkolnym.Karty i rejestr interwencji znajdują się do wglądu w kancelarii dyrektora.
  3. Wszystkie osoby, które podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tymzwiązane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączającinformacje przekazywane uprawnionym instytucjom, w ramach działań interwencyjnych.

 

  • 5

Krzywdzenie dziecka ze strony personelu Przedszkola

  1. W przypadku gdypotwierdzono krzywdzenie dziecka przez osobę z personelu Przedszkola, osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu
    z dziećmi (nie tylko z dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. Dyrektor Przedszkola przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka.
  3. Na polecenie dyrektora pedagog/psycholog lub powołany zespół interwencyjny sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów
    z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz sporządza plan pomocy dziecku, który w porozumieniu z rodzicami jest jak najszybciej wdrażany.
  4. Dyrektor organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje
    o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia,
    w tym u innych organizacji lub służb.
  5. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor sporządza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i przekazuje je do policji i/lub prokuratury.
  6. W przypadku gdyprzedstawiciel personelu dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor Przedszkola powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dzieckaoraz innych świadków zdarzenia, przed wyciągnięciem konsekwencji.
  7. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Przedszkole, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren Przedszkola a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
  8. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnichwypełnia kartę interwencji
    i odnotowuje sytuację w rejestrze interwencji.

 

  • 6

Krzywdzenie dziecka w środowisku domowym

  1. W sytuacji stwierdzenia objawów wskazujących na przemoc domową wszczynana jest procedura Niebieska Karta, zgodnie z przepisami prawa.
  2. Przykładowe formy przemocy, które mogą stać się powodem do wszczęcia procedury, to:
  • Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie.
  • Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie.
  • Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych.
  • Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie.
  • Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają.
  • Inna przemoc: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, pozostawianie bez opieki, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych.
  1. Na polecenie dyrektora pedagog/psycholog lub powołany zespół interwencyjny sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka oraz sporządza plan pomocy dziecku, który w porozumieniu z rodzicami jest jak najszybciej wdrażany.
  2. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich wypełnia kartę interwencji
    i odnotowuje sytuację w rejestrze interwencji.

 

 

 

  • 7

Krzywdzenie dziecka przez inne osoby trzecie

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę trzecią (obcą, bądź spokrewnioną) dyrektor Przedszkola przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności z jego opiekunami. Dyrektor Przedszkola, stara się ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka.
  2. Na polecenie dyrektora pedagog/psycholog lub powołany zespół interwencyjny sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów
    z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz sporządza plan pomocy dziecku, który w porozumieniu z rodzicami jest jak najszybciej wdrażany.
  3. Dyrektor Przedszkola, lub wyznaczona przez niego osoba organizuje spotkanie/a
    z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz
    o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
  4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, dyrektor sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
  5. W przypadku, gdy z ustaleń wynika, że wobec dziecka popełniono przestępstwo, dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do policji i/lub prokuratury.
  6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.
  7. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich wypełnia kartę interwencji
    i odnotowuje sytuację w rejestrze interwencji.

 

Załącznik nr 8   KARTA INTERWENCJI – ROK SZKOLNY………………..……NUMER……………………

1.        Imię i nazwisko dziecka, wiek dziecka, grupa przedszkolna

2.        Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

 

 

 

 

 

3.        Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

4.        Opis działań podjętych w sprawie dziecka

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

5.        Spotkania z opiekunami dziecka

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

6.        Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

·       zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

·       wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

·       inny rodzaj interwencji. Jaki?

 

7.        Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

 

 

 

8.        Wyniki interwencji, np.:

·       działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Przedszkole uzyskało informacje o wynikach;

·       działaniaPrzedszkola;

·       działania rodziców;

·       inne.

Data

Działanie

 

 

 

 

9.        Dodatkowe informacje:

         

 

Dane osoby wypełniającej kartę – imię i nazwisko, stanowisko:…………………………………………………………………………………….

 

 

REJESTR INTERWENCJI W ROKU SZKOLNYM…………..……………..

 

 

 

LP

(NR KARTY INTERWENCJI)

DATA WPŁYWU

IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA

GRUPA PRZEDSZKOLNA

UWAGI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr9

Ankieta monitorująca stan realizacji standardów ochrony małoletnich przez pracowników Przedszkola z oddziałami specjalnymi i z oddziałami integracyjnymi nr 34 w Zabrzu

 

 

 

TAK

NIE

 

1.     Czy znasz treść dokumentacji dotyczącej standardów ochrony małoletnich obowiązującej w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu?

 

 

 

2.     Czy potrafisz rozpoznawać objawy krzywdzenia dzieci?

 

 

 

3.     Czy wiesz, jak reagować na objawy krzywdzenia dzieci?

 

 

 

4.     Czy zdarzyło ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w standardach ochrony małoletnich obowiązujących w Przedszkolu nr 34 w Zabrzu przez innego pracownika?

 

 

 

5.     Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?
(odpowiedź opisowa)

 

6.     Jeśli zaobserwowałeś naruszenie zasad zawartych
w standardach ochrony
małoletnich, czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

 

7.     Czy masz jakieś uwagi/

poprawki/sugestie dotyczące standardów ochrony
małoletnich?
(odpowiedź opisowa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..………………….……………………………………..

                (podpis – imię i nazwisko osoby wypełniającej ankietę)